"*" geeft vereiste velden aan
Datamining is een vorm van data analyse en business intelligence die steeds populairder wordt. Hierdoor schieten ook datamining softwaretools als paddenstoelen uit de grond. En dat is niet voor niets. Datamining kan namelijk heel erg waardevol zijn voor jouw bedrijf. Om de waarde ervan te begrijpen, moet je natuurlijk eerst snappen wat datamining precies inhoudt. In deze blog geven we daarom antwoord op de vraag “Wat is datamining?”.
Dus om maar meteen antwoord te geven op de vraag: “Wat is de betekenis van datamining?”: datamining is het zoeken naar statische verbanden tussen meetgegevens die zijn opgeslagen in databases. Deze meetgegevens kunnen betrekking hebben op gebeurtenissen, verschijnselen en gedragingen die op het eerste oog wellicht niet meteen een relatie met elkaar hebben. Datamining wordt toegepast in vrijwel alle commerciële branches en voor wetenschappelijke, journalistieke, financiële, medische, productietechnische en logistieke doeleinden. Bij datamining is het zeer belangrijk dat bevindingen worden gebaseerd op voldoende datagegevens om een algemene uitspraak te kunnen doen.
Nu je de betekenis van datamining weet, is het wellicht nog steeds niet helemaal duidelijk wat datamining nu precies inhoudt en hoe men dit proces toepast. Daarom geven we een aantal voorbeelden van datamining. Het eerste voorbeeld is het zoeken van een relatie tussen weersomstandigheden (aan de hand van de weersmeetwaarden) en het koopgedrag van mensen (aan de hand van klant- en aankoopgegevens). Zo kan worden onderzocht of en hoe weersomstandigheden invloed hebben op wat mensen kopen. Aan de hand van de bevindingen en patronen die hieruit volgen, kunnen bedrijven bijvoorbeeld voorspellen wat hun klanten zullen gaan kopen bij een bepaalde weersverwachting. Hier wordt vervolgens weer op ingespeeld.
Een ander voorbeeld van datamining is het onderzoeken welke producten er vaak samen worden gekocht. Wanneer uit onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat vrouwen die op vrijdagmiddag maandverband kopen ook vaak een chocoladereep kopen, kun je hier als bedrijf goed op inspelen door deze producten in naast elkaar gelegen schappen te plaatsen. Dit zal zorgen voor een nog hogere omzet van deze producten. Je ziet dus dat je aan de hand van datamining waardevolle bevindingen tegenkomt en (marketing)strategieën voor je bedrijf kunt bepalen.
Datamining kan worden uitgevoerd middels diverse datamining softwaretools. Deze tools hebben speciale zoekmethodes om patronen en verbanden te herkennen. Zodra er een verband wordt ontdekt, kan hier een model van worden gemaakt. Nieuwe data wordt vervolgens geanalyseerd aan de hand van dit model om afwijkingen te signaleren en om nieuwe bevindingen op te doen.
Hoewel datamining een vrij eenvoudig principe kent, is een goede implementatie ervan erg complex. Om aan de hand van datamining slimme keuzes te kunnen maken en de juiste strategieën te implementeren, heb je experts op het gebied van Business Intelligence nodig. Hiervoor ben je bij Data Analytics aan het juiste adres. Aan de hand va onze jarenlange ervaring en hoge kennisniveau kunnen wij je helpen om meer inzicht te krijgen in jouw klanten, om het gedrag van jouw klanten gedetailleerd te voorspellen en om gerichte marketingstrategieën toe te passen. Door het toepassen van Business Intelligence creëren we samen waardevolle inzichten voor jouw bedrijf. Gebruik ook de kracht van data en neem contact op met Data Analytics om erachter te komen hoe wij de prestaties en processen binnen jouw bedrijf kunnen verbeteren.